Wednesday, August 10, 2011

Kereta atau rumah? Mana yang lebih penting dan bernilai?

Semasa aku di Food Safety Seminar yang lalu, aku bertemu dengan seorang sahabat karib yang sama-sama menuntut di UKM.

Kawan: Huda, ko pakai kereta apa sekarang?
Aku: Aku tak de kereta.
Kawan: Macamana ko pergi kerja?
Aku: Husband aku, hantar dan ambil.
Kawan: Wah, bertuahnya badan.

Aku hanya tersenyum.

Kemudian, seorang junior yang juga aku kenali di UKM bertanya.

Junior: Akak duduk Bangi kan?
Aku: Eh, mana ada. Akak duduk Nilai.
Junior: Bukan dulu akak duduk Bangi ke?
Aku: Akak tak pernah duduk Bangi, kecuali masa buat Master. Masa kerja pun tak duduk Bangi.
Junior: La, ingat duduk Bangi.
Aku: Akak duduk Nilai, sbb dah beli rumah kat sana sejak kawin, Belajar kat UPM pun ulang-alik, Nilai-UPM.
Junior: Cepatnya beli rumah.

Aku hanya terdiam.


Dalam pada itu, aku berfikir, generasi sekarang lebih mementingkan kereta berbanding rumah. Padahal, harga kereta akan sentiasa menurun, dan ramai daripada generasi sekarang akan membeli kereta dulu dan yang terbaru. Harga rumah akan semakin meningkat. Maka tidak kisahlah rumah itu kecil. 5-10 tahun akan datang pasti harga rumah akan melonjak-lonjak. Kedua-duanya perlu. Pada bulan lepas, aku memang ada terdengar di Hot.fm yang generasi muda sekarang lebih suka membeli gajet-gajet yang akan susut nilai seperti kereta, telefon bimbit, i-phone, i-pad dan sebagainya. Mereka sepatutnya memikirkan untuk membeli harta yang tidak akan susut nilai seperti rumah dan tanah. Walau apapun, fikir dengan bijak sebelum membuat sesuatu keputusan.





No comments: