Friday, November 19, 2010

Duit RM50 Edisi Khas sempena 50 tahun Kemerdekaan Malaysia



Sebenarnya, Bank Negara telah mengeluarkan duit RM50 dengan logo kemerdekaan. Edisi terhad ini hanya dicetak 50juta keping sahaja.

Saya mengetahui tentang duit RM50 edisi terhad ini daripada suami saya sendiri. Dia mengatakan bahawa duit ini ada nilai, jika sekiranya disimpan lama. Ini kerana ramai pengumpul duit edisi terhad akan cuba membeli dan membida dengan harga yang menarik terutamanya bagi nombor siri yang menarik.

Saya terus menyemak dompet saya, semasa suami memberitahu kepada saya. Tiada sekeping pun duit RM50 edisi terhad yang saya miliki. Duit RM50 cetakan baru, memang ada beberapa keping dalam dompet saya. Sejak itu, saya terus memeriksa setiap keping duit RM50 yang saya miliki.

Setelah seminggu, akhirnya saya dapat juga duit RM50 edidi terhad dengan logo 50 tahun kemerdekaan. Ini ada beberapa keping yang saya simpan, terutama duit RM50 dengan nombor bersiri.


Ramai yang tidak perasan sebenarnya duit RM50 ada edisi terhad. Saya mula sedar pun dalam akhir tahun 2009. Malah ada yang beranggapan duit RM50 edisi terhad ini adalah palsu. Ada lagi beberapa siri RM50 yang saya simpan untuk koleksi. Nombor siri yang kurang menarik, saya gunakan untuk belanja harian. Hanya sekadar mengambil foto sahaja.





3 comments:

anon suria said...

nak check jugak lah...

fareesha79 said...

Anon, check, duit edisi khas ni dah banyak. Orang je tak perasan. Rasanya dah keluar yg edisi ZA

jebat said...

Berapa nilai dia wh?