Thursday, June 21, 2012

Bunga Fatimah

Siapa yang pernah dengar pasal bunga Fatimah? Selalunya kalau orang nak bersalin, bunga Fatimah ini akan direndam untuk memberi tanda samada dah tiba masa utk bersalin ke belum.

Bunga ini aku dah kenal sejak mak aku mengandung dulu. Ayah aku ada beli kat Mekah masa dia menunaikan haji kali pertama, masa dia tgh belajar kat Manchester dulu. Tapi aku tak berapa ambil kisah sgt. Yang aku tahu, bunga ini masa orang nak bersalin, dia rendam je, kemudian bunga akan kembang. Seingat aku memang mak tak pernah minum, sekadar memberi tanda atau petunjuk je samada orang tu dah tiba masa nak bersalin ke belum.

Masa nak bersalin Qaisarah dulu, mak aku ada rendam bunga Fatimah ni. Dia kata, bunga Fatimah tu memang kembang mekarlah. Syukur, Alhamdulillah aku bersalin normal. Cuma kena vacuum je. Bukan vacuum cleaner je. Sbb aku dah tak larat nak teran. Tapi, dia kata adik-adik yang lain tak kembang bunga Fatimah dia macam aku punya. Kembang memang kembang, tapi kat hujung-hujung akar tu masih bertangkup. Dia orang semua kena telah bersalin melalui pembedahan. Wallahu a'lam. Setiap yang Allah jadikan ada yang tersirat.



Ini bunga Fatimah yang kembang semasa adik aku menunggu kelahiran anak kedua dia. Di hujung akar banyak masih bertangkup.


Aku ada baca juga serba sedikit pasal bunga Fatimah ini. Ada yang panggil, akar Fatimah atau sanggul Fatimah. Ada juga panggil genggam Fatimah. Rata-rata yang aku baca kata hanya ada di mekah dan madinah.

Puas juga cari nama saintifik di google. Banyak yang kata nama saintifik, tumbuhan ini adalah termasuk Famili Selaginellaceae dan species Selaginella lepidophylla. Tapi nama saintifik yang sebenar adalah Anastatica hierochuntica. Kebanyakan blog banyak menceritakan pengalaman menggunakan bunga fatimah ini.

Aku cuba cari istilah dalam bahasa Inggeris. Rupanya, istilah dalam bahasa Inggeris dalah Grass Fatima. Sangat sedikit masyarakat di Malaysia menyebut dengan nama rumput Fatimah. Tapi rupanya, orang Arab sebut sebagai Kaf Maryam atau Rosa Maria. Langsung tiada nama Fatimah. Nama Fatimah banyak dikaitkan dengan kacip Fatimah.

Di sini, aku terjumpa juga pasal kajian yang telah dibuat ke atas bunga Fatimah ini.

Lain-lain blog yang berkaitan:

http://myrojakblog.blogspot.com/2011/09/akar-bunga-sanggul-fatimah.html
http://h-arya.blogspot.com/2011/02/benefits-of-grass-fatima.html


Sedikit Info:
  • Kaf Maryam is a small grey desert plant which curls up into a ball and dies, protecting it's precious seeds within. When submerged in water, it miraculously unfurls and comes to life. Kaf Maryam means Mary's Palm , as legend has it that the Virgin Mary kept this plant with her during childbirth. It is used by herbalists to alleviate labour pains. It's also known as the Rose of Jericho.

Sumber: http://www.flickr.com/photos/92156627@N00/3573754482/

Forum berkenaan Kaf Maryam ni boleh juga dibaca di sini:

Mungkin juga tumbuhan ini ada kaitan dengan tumbuhan / tamar yang digunakan oleh Maryam semasa sakit hendak melahirkan anaknya Nabi Isa. Ini telah diceritakan dalam Al-Quran dlm surah Maryam (19), Ayat 23-26. Wallahu 'alam.

[23]
(Ketika ia hendak bersalin) maka sakit beranak itu memaksanya (pergi bersandar) ke pangkal sebatang pohon tamar (kurma); ia berkata alangkah baiknya kalau aku mati sebelum ini dan menjadilah aku sesuatu yang dilupakan orang dan tidak dikenang-kenang!
[24]
Lalu ia diseru dari sebelah bawahnya:" Janganlah engkau berdukacita (wahai Maryam), sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan di bawahmu sebatang anak sungai.
[25]
Dan gegarlah ke arahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak.
[26]
"Maka makanlah dan minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang merunsingkan. Kemudian kalau engkau melihat seseorang manusia, maka katakanlah: Sesungguhnya aku bernazar diam membisu kerana (Allah) Ar-Rahman; (setelah aku menyatakan yang demikian) maka aku tidak akan berkata-kata kepada sesiapapun dari kalangan manusia pada hari ini".




4 comments:

Anonymous said...

For geezerhood, Cholesterol antibiotics among masses who endure from urinary parcel
of land infections, according to the enquiry . You should endeavor to eat a dieting that contains at least 5g of soluble fibre, body toxins.


Feel free to surf to my blog post risks in children high cholesterol

Pn Mardhiah said...

As salam..akar fatimah ini boleh diamalkan ketika dan cecah 37w.krn ada stgh org 37w dh ada nk terbersalin..tp seelok2nya lewatkn lagi sehingga dh due atau dh turun tanda ~ keluar air @ darah dari faraj. Atau dh start sakit atau bukaan dh buka.. Akar fatimah ni hendaklah dibilas kemudian direndam air biasa yang bersuhu bilik. Cukup rendam semalaman sahaja. Air rendaman ni dijadikan air selusuh.jika nk rendam dgn air zam2 lbh bgus.Jika ingin rendam lama simpan peti sebab ia x de pengawet bimbang berlendir dan masam.. Jika itu berlaku, cuci dan rendam kembali.. Minum 1 cawan sehari.. Boleh juga dibuat mandi...

Selepas digunakan akar fatimah ini dijemur kering dan disimpan dalam bekas bersih. Pastikan betul2 kring baru simpan jika tidak nnt bekulat.. Akar ini boleh digunakan untuk anak2 seterusnya.. Boleh dijadikan warisan turun termurun.. Selain itu ia boleh digunakan untuk mengecutkan rahim.. Semasa pantang rendam dengan air panas dan minum 1 cawan sehari..

Namun bgitu stp org rezeki bersalinnya berbeza2..ada yng mudah ada yg sukar.. Malah stp anak pun rezekinya tidak sama..kita usaha shj selebihnya Allah Maha Kuasa yang menentukan

Ada juga genggam fatimah seakan2 akar fatimah tp warnanya hitam dan lebih bersimpul rasanya pula agak meloyakan.akar fatimah yang untuk bersalin sepatutnya bqerwarna hijau2 kekuningan ketika ia muda.. Berwarna coklat cair atau oren ketika matang.. Dan agak hitam ketika tua... Rasanya.seperti teh tanpa gula... Ini tak sesuai. .digunakan oleh wanita mengandung.. Yang ini diambil dari pergunungan berapi..

Bagi yang nak dapatkan akar fatimah ori dari mekah @ madinah boleh sms or whatsapp Pn Mardhiah 0194344930..

Anonymous said...

All troika of these furnish media in a unlike
arrange entropy the level of blogging? For those of you look for a full shoes to buy books Archeology and
was Steamy! They are all tax revenue share-out sites who parcel their income from relish the side
income I make from it. It is experimentation muhahaha.


Here is my page ... click here

aizamia3 said...

Kali terakhir saya guna ketika bersalinkan anak kedua.. Lepas pindah rumah, dah tak ingat di mana saya letak.. puas mencari tak jumpa..