Thursday, April 22, 2010

Sifat Pemurah Tuntutan Agama

Tadi ada tazkirah. Sifat pemurah tajuk hari ini.
Aku tertarik dengan kisah Nabi Isa dan Harta. Ada 3 macam harta yang Nabi Isa takut:
  1. Harta yang diperolehi secara haram.
  2. Harta yang diperolehi secara halal tetapi dibelanjakan/ digunakan pada yang haram. Contoh yang ustaz bagi, terlibat dengan riba dsb.
  3. Harta yang diperolehi secara halal, dan dibelanjakan/ digunakan dengan halal, sehingga melalaikan dari mengingati Allah. Contoh yang ustaz bagi, dapat duit gaji, buat bisnes sana sini secara halal, sampai lupa ingat Allah.
Jadi aku, cuba google cerita ini dan jumpa website yang menarik ini.
Pesan Nabi Isa berkenaan harta.

Nabi Isa AS berkata kepada murid-muridnya, “sesungguhnya harta memiliki tiga malapetaka; pertama apabila harta itu diperolehi dengan jalan yang tidak halal, maka muridnya bertanya, “jika ia diperolehi dengan cara yang halal?” Nabi Isa as menjawab, “ia akan di pergunakan di jalan yang tidak halal”, muridnya pun kembali bertanya, “seandainya ia dibelanjakan dengan jalan yang halal?” Nabi Isa pun mengatakan, “menjaga ia (agar tidak tersalurkan di jalan yang haram) akan menyibukkan si pemiliknya dari berzikir kepada Allah SWT.”

Tahap sedekah ada tiga peringkat:
  1. Beri semua bahagian tanpa sedikit pun kita dapat. Contoh ustaz beri, beli kek harijadi untuk jamuan, bila tengok ramai orang, kita pun bagi semua orang tanpa kita sendiri makan. Sedekah peringkat tertinggi.
  2. Beri kepada orang lain lebih daripada kita. Contohnya, beli kek potong empat, 3 bahagian bagi orang, satu bahagian kita ambil.
  3. Beri kepada orang lain separuh bahagian. Contohnya, beli kek potong dua, satu bahagian bagi orang, satu bahagian kita ambil.
Wallahu 'alam.



No comments: