Tuesday, April 20, 2010

Masalah Besar

Semalam petang, aku jaga di dewan peperiksaan. Hari ini, hari pertama untuk peperiksaan akhir semester. Semasa aku berjalan-jalan melihat pelajar menjawab, tiba di satu meja...paling hadapan.

Pelajar: Puan, saya ada masalah besar. (Antara dengar dan tak dengar)
Aku: Apa dia? (Dua tiga kali aku minta dia ulang)
Akhirnya bila dah dengar soalan dia...
Aku: Masalah apa?
Pelajar: Saya tak ingat nama pensyarah. Boleh saya tanya kawan sebelah?
Aku: Macamana boleh tak ingat.
Pelajar: Saya ingat nama depan je, belakang tak ingat.
Aku: Kejap, nnti kemudian boleh.

Aku berjalan ke depan, ambil senarai nama pelajar dan nama subjek, dan balik semula ke tempat pelajar.

Aku: Subjek apa?
Pelajar: Subjek XYZ
Aku: Buka senarai subjek dan tunjuk nama pensyarah dan suruh dia tulis. Dia cuma ingat nama singkatan saje.
Pelajar: Terima kasih, cik. (Dlm hati, td panggil pn, ni panggil cik pulak).

Macamanalah pelajar tak ingat nama pensyarah. Habis panggil apa sebelum ini? Sekadar Encik, Cik, Puan, Dr, Prof atau dsb. je ke...



No comments: