Saturday, August 18, 2007

Renungan sejenak

Lebih kurang seminggu yg lalu, saya telah membeli sebuah buku hasil nukilan Dr HM Tuah. Anda kenal dgn beliau???

Buku itu merupakan buah terbaru karya beliau. Mungkin anda semua sudah membaca atau belum terjumpa lagi... Tajuknya begitu unik "Jangan Main-Main". Buat pengetahuan anda semua, ini merupakan kali pertama saya membeli dan membaca sepenuhnya buku hasil nukilan beliau. Sebelum ini saya lebih suka membaca buku motivasi nukilan dari Dr Fazilah Kamsah... dan ada beberapa penulisan beliau dalam koleksi simpanan saya. Bukan apa, kadangkala walaupun kita merasakan motivasinya dan isinya lebih kurang sama, dan mungkin ada yg kita sudah tahu, tapi...hakikatnya manusia sentiasa dan perlu me"motivasi"kan diri sendiri.

Sebelum ini, saya ada cuba utk membaca satu daripada nukilan beliau...kalau tak silap "Hatimu Milikmu Siapa". Tetapi mungkin saya tidak meneliti satu persatu bait2 tulisan yg dicoretkan...saya merasakan ia membosankan... itu pun disebabkan rakan baik saya, telah menghadiahkan buku itu kepada adiknya yg begitu meminati penulis ini. Mungkin pada masa itu juga masa tidak mengizinkan saya untuk meneliti satu persatu setiap helaian ceritanya, yg kebetulan saya singgah sebentar di rumahnya.

Apa yg menarik perhatian saya tentang buku ini. Walaupun tajuk agak ringkas..."Jangan Main-Main" tapi isinya cukup bagus. Walaupun penulis, menulis dgn gaya main-main (ye lah, bahasa yg digunakan cukup mudah dan santai), tapi kita jangan ambil mudah apa yg penulis ingin kongsi bersama. Pengalaman dan pengamatan penulis melihat manusia sekeliling dijadikan iktibar dan landasan untuk beliau terus berjaya. Terus terang saya katakan, bahasa santai yg digunakan penulis, boleh memberi kesan mendalam dan ingatan yg cukup kuat untuk pembaca... sehingga saat kini, saya telah membaca lebih separuh buku penulis (halaman 160 daripada 326).

Pada sketsa 46 bertajuk Ahad, saya terfikir seketika. Mungkin ada sesetengah pembaca yg kurang faham apa yg sebenarnya yg mahu dikatakan penulis... Nampak mudah ahad. Pernahkah anda tahu dan membaca tentang Bilal bin Rabah. Bilal apabila masuk islam, dia diseksa supaya kembali kepada agama asal. Lantaran ketabahan hatinya untuk tetap dengan agama Islam dia pun berkata...Allahu ahad! Allahu ahad!...dan lama kelamaan menyebut ahad! ahad! ahad! apa maksud ahad? ESA... Allah Maha Esa... Satu...Tunggal... Penulis cuba menyebut yg biasanya hari ahad manusia yang taraf awam ini, bila disuruh buat sesuatu terutama subuh...akan sering memberi alasan "ahad"...alim sungguh..mudah2an mereka bertambah alim dan bertambah iman... seterusnya... (sila baca sketsa ini). Pada saya memang ada kebenarannya, tapi pada yg kurang arif bahasa arab mungkin kurang faham apa yg ingin disampaikan penulis... mujurlah saya arif tentang bahasa al-quran ini. pertama kali saya bercerita dgn suami saya pun, mulanya dia kurang faham.... Bilal ini juga merupakan orang pertama yang melaungkan azan, apabila pertama kali disyariatkan azan....Mudah2an ilmu yg kita ada dikongsi bersama, dan dimanfaatkan bersama.


No comments: