Thursday, August 16, 2007

Lunch

12.45: lunch hour... Ingatkan nak makan dgn Ila, rupanya2 dia ada kat Melaka. So, just lunch dlm UPM...time nak ambik sayur tu, tak tahu apa sayur nak ambik... tiba2 nampak daun pudina yg dijadikan ulam utk dimakan dgn sambal belacan... terfikir sejenak....sedap ker? tak pernah pun rasa pudina dgn sambal belacan...yg sedap...ulam raja or selom jer....
so, bila makan tu ok lah... tp, rasanya taklah seserasi gabungan ulam raja + sambal belacan atau selom + sambal belacan.

Ptg2 time duduk2 dgn PC tetiba teringat pulak pudina yg dimakan td....
Ish! apanya khasiat pudina ni...org selalu makan dgn laksa penang...
makan pudina berangin...mcm makan ubat gigi pulak...
kalau makan dgn laksa penang..takdela terasa sgt...

Oh ye...td, lab mate ada kata nak buat laksa penang...
dia kata...dah lama dia tak buat laksa penang...silakan! silakan! bawak sekali makan ramai2 kat lab ni...

Ha...Inilah dia serba sedikit khasiat Pudina

Pudina bantu Penghadaman

Pudina merupakan sejenis herba yang berasal dari keluarga Labiatae. Ia tergolong dalam spesies mentha. Tumbuhan ini mempunyai batang yang bersegi dan dedaun yang harum baunya manakala sesetengahnya mengeluarkan bunga-bunga kecil berwarna ungu muda atau merah jambu. Terdapat berbagai-bagai jenis pudina di seluruh dunia, antaranya Mentha spicata " moroc-can" yang berkesan dalam meredakan kekejangan otot, Mentha xsmithiana "rubra" yang digunakan dalam manisan dan minuman, Mentha aquatica untuk merawat cirit birit, Mentha arvensis, sejenis pudina Jepun yang boleh melegakan selesema dan menghilangkan rasa loya dan Mentha x piperita "crispa" yang boleh menjauhkan tikus.

Kesemua jenis pudina ini juga boleh bertindak sebagai perangsang dan membantu penghadaman serta mengurangkan flatulens. Ia juga bersifat sebagai antiseptik, antiparasit dan anti virus. Pemakanannya boleh meransangkan tubuh badan mengeluarkan peluh. Daun pudina juga digunakan untuk membuat ubat sapu untuk merawat selesema, sakit kepala, kekejangan otot dan sakit-sakit badan manakala minyak yang diperbuat daripada daun pudina boleh menghilangkan rasa loya serta kejutan dan mempertingkatkan konsentrasi.

(Rujukan diambil dari: http://pkukmweb.ukm.my/~ahmad/tugasan/s3_99/s_norazian.html)

Baguslah pudina ni rupanya...

No comments: