Saturday, August 7, 2010

Akademi Al-Quran 4: Akhir

Semalam aku sempat tgk episod akhir AQ4 sikit. Aku terlepas tengok AQ4 sebab, rancangan IM telah menambat hatiku. AQ musim pertama mmg aku tgk dari episod 1 hingga akihr begitu juga dgn AQ2. Tapi AQ3 aku terlepas.

Bila kita berbicara dgn AQ4, aku sebenarnya tertarik dgn adik Muhammad Zahid ini. Dia ni masih muda, tp dah hafaz quran dan juara antarabangsa. Masa Mawai dan Ikin kawin pun dia dijemput utk baca al-Quran. Dan aku pun mmg pernah baca kisah dia dlm majalah Ummi kalau tak silap.

Juara Akademi Al Quran musim 4 ialah Ahmad Tirmizi Ali dari Terengganu. Ahmad Tirmizi membaca dengan baik dan kesemua juri memuji dan berpuas hati dengan bacaan Tirmizi. Juri Ustaz Mohd Nazri sempat lagi memintanya gaya bacaan qari terkenal. Tak silap, Syed Saad Al-Ghamidi. Yang paling tak tahan, minta menyanyikan lagu seperti suara arwah penyanyi Ustaz Asri Rabbani. Bukan setakat suara je macam sama, badan pun sama. Itu yang tergelak aku bila juri komen begitu.

Tahniah kepada semua peserta episod akhir. Hadiah telefon bimbit al-quran digital dapat. Semoga banyak lagi program seperti AQ dan IM akan muncul selepas ini. Yang menarik





No comments: