Wednesday, December 25, 2013

Seni Khat

Lately, bila saya tgk di dinding2 dan hiasan2, ramai org buat hiasan dengan khat kufi. In fact, kalendar atas meja saya pun penuh dgn khat kufi. Sebenarnya saya mmg dah belajar ilmu khat ni sejak sekolah rendah, masa tu khat nashah je. Asah2 pensel, buat dekat buku tulis, tak adalah pandai mana pun. Bila sekolah menengah masuklah kelab seni khat dan lukisan. Part lukisan tu tak adalah skill sangat. Tapi part seni khat tu minatlah juga. Kat situ belajarlah nama2 khat. Ada nashah, tulus, kufi, mcm2 lagi. Pernah juga masuk pertandingan peringkat sekolah dulu. Dapat jugalah saguhati. Hadiah dia poster surah yasin. Masih ada lagi terpampang kat dinding rumah mak aku.


Tapi sekarang ni saya tgk orang duk asyik sgt dgn khat kufi. Khat kufi tu yang petak2. Tgk2 ada pulak siap software online. Apalagi, saya pun try skill saya secara online lah. Inilah hasilnya. Bukan nak promote web ni, tapi bolehlah ke laman web ni kalau nak cuba2....http://www.ejawi.net/v3/index?e=kufieditor


                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    

No comments: