Monday, August 1, 2011

Lagi cerita pasal sosej - Sosej tanpa jenama disiasat

Awal Ramadan, negeri di kawasan utara dikejutkan dengan kemasukan sosej dari Thailand yang dikatakan masuk secara haram dan tidak. Mereka mensyaki yang sosej ini mungkin mengandungi DNA babi.

Berita selanjutnya disini.

Apa yang saya mahu pesan kepada umat Islam yang prihatin, supaya sentiasa berhati-hati dengan produk makanan terutama daging. Saya secara peribadi memang sentiasa ragu dengan penjualan makanan seperti sosej, bebola dan kek ikan, ayam dan seumpamanya. Saya hanya akan membeli produk ini sekiranya ada terpampang Logo Halal Jakim atau dari Syarikat yang saya yakin status Halal produk tersebut. Di pasar malam, memang sangat jarang saya membeli. Saya takut mereka yang menjual mengambil secara pukal, tanpa mengetahui siapa pengeluar produk tersebut. Kalau saya membeli Yong Tau Fu saya akan cuba mencari produk Hikmah Food. Sebelum ini, sudah banyak kali JAKIM menyiasat sosej yang diragui status Halalnya. (Klik di sini).

Berhati-hatilah dalam memilih makanan. Bulan Ramadan untuk kita beribadah. Semoga makanan yang masuk dalam badan kita juga adalah dari sumber yang halal.




No comments: