Friday, May 28, 2010

Roh

Hari ini cuti hari Wesak. Aku tengok FB makcik aku ada ucapan happy anniversary. Yeah! Aku baru teringat yg makcik aku kahwin semasa cuti hari wesak. Tak silap tahun 1998. Masa itu, aku baru sahaja mendaftar seminggu di universiti untuk program Ijazah SarjanaMuda. Jadi aku tak dapat menghadirkan diri untuk majlis bersejarah makcik aku. Selamat ulangtahun perkahwinan kepada makcik aku Norashikin dan Mohd Rais. Semoga bahgia hingga akhit hayat.

Malam semalam aku ada tengok sekejap satu cerita kat TV3 yang bertajuk ROH. Malam Jumaaat TV3 selalu ada cerita-cerita suspen. Tapi, aku jarang tengok sejak aku mengandungkan Qaisarah sampai sekarang. Masa mengandung Qaisarah aku tak nak benda-benda macam ini didengari oleh Qaisarah sejak dalam rahim aku lagi. Aku banyak dengarkan Qaisarah dengan Al-Quran. Setiap pagi aku akan baca surah Yassin utk dimudahkan proses bersalin dan Qaisarah jadi bijak pintar. Sejak dalam rahim aku, aku dah panggil nama Qaisarah walaupun aku tak pasti jantina. Cuma naluri keibuan aku kuat mengatakan anak yg bakal aku lahirkan seorg perempuan. Selalu juga baca doa nabi Yunus "Lailaha Illa Anta Subhanaka Inni Kuntu Minaz Zalimin". Sekarang aku malas nak tgk cerita macam ni sbb aku tak nak tarik gelombang2 saka, jin semua masuk ke dalam badan aku. Cukuplah sekadar cerita.

Dalam cerita ROH, ada satu dialog yg buat aku tertarik dan tersedar. Dialognya lebih kurang begini.
"Manusia dikurniakan ROH dan JASAD. JASAD apa yg kita nampak spt mata, muka dan hidung. ROH berada didalam JASAD dan kita tidak nampak. Manusia sering menjaga JASADnya. Contoh makan vitamin utk sihat, nak cantikkan muka dsb. Tetapi manusia sering lupa utk mengaja ROHnya. Apabila manusia mati, ROH yg akan berjumpa dgn ALLAH. JASAD akan ditanam dan akan dimakan oleh ulat-ulat. Semestinya ROH juga perlu dijaga"

Ya! Memang benar. Manusia sering lupa utk mjaga ROH nya. ROH juga mesti dijaga utk diberi makan dgn makanan rohani spt ZIKRULLAH dan AYATULLAH.

"Hai orang-orang yg berjiwa tenang (27). Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yg nikmat lagi diRedhaiNya (28). Maka masuklah ke dalam kumpulan hamba-hambaKu yg berbahagia (29). Dan masuklah ke dalam syurgaKu (30)." - Surah Al-Fajr:27-30

No comments: