Thursday, April 29, 2010

Tarikh lahir

Sebenarnya aku musykil pasal tarikh lahir Dr Mahathir Mohamad. Sebab apa, tak silap dulu tarikh lahir dia akhir tahun, dan sama dengan kawan aku 20 Disember (Khadijah WMG) .Tahun dia lahir sama dgn atuk aku. Alhamdulillah, atuk aku masih lagi hidup sezaman dgn Dr Mahathir.

Sebab apa aku musykil?
Sekarang ni banyak ilmu metafizik kira tarikh lahir ini kira tarikh lahir pemimpin2 dan orang2 ternama. Aku musykil tarikh lahir Dr Mahathir lahir pada Julai. Jadi aku pun google dpt kesahihan dia di sini. Bila aku amati tarikh lahir Dr Mahathir, sama pula dengan anak aku, Nur Qaisarah. Aku ada juga beli buku rahsia tarikh lahir semasa minggu usahawan pelajar. Aku pernah juga dapatkan e-book percuma utk rahsia tarikh lahir ini. Kat sini pun ada pasal tarikh lahir Dr Mahathir. Rupanya kawan aku sejawatan baru pergi seminar mengenal potensi diri pasal tarikh lahir ahad lepas.

Tarikh lahir ini untuk mengenal potensi diri, bukan menilik nasib. Kalau tilik nasib, kita dah tahu apa yang berlaku akan datang, itu boleh jatuh kepada dosa besar. Potensi diri, kalau kita ada potensi untuk jadi sekian... kalau kita usaha dengan gigih insha-allah akan berjaya. Tapi kalau kita tak berpotensi untuk jadi sekian, kita nak jadi, kena usaha lebih banyak lagi. Kalau ada perkara negatif, kena ubah dan kawal. Wallahu 'alam.










No comments: