Tuesday, August 4, 2009

Jumpa Bos

Lepas habis kuliah aku jumpa bos. Bos suruh aku bertutur dalam Bahasa Inggeris. Aku cakap je, tapi terus terang aku kata, aku lebih suka bercakap dalam Bahasa Melayu. "I told bos that, Yes... I speak English, but I am comfortable to speak Malay."

Aku mempunyai persektif tersendiri. Sebenarnya, makin kita agungkan Bahasa Inggeris, makin banyak kita hilang istilah dalam Bahasa Melayu.

Contoh-contoh di bawah boleh kita fikirkan dan renungkan bersama.

Kes 1:
Aku ada seorang kawan yang sama-sama belajar. Dia lebih banyak menggunakan istilah Bahasa Inggeris dari melayu. Satu hari, dia kata... mana nak centrifuge kalau nak guna centrifuge yang besar? Aku kata, bilik tu ada ada di sebelah surau, yang setiap hari kita lalu. Yang mana??? Yang ada tulis bilik pengempar depan pintu. Selama ini, dia tak faham apa itu pengempar. Sesiapa yang tidak faham pengempar, pengempar adalah centrifuge.

Kes 2:
Seorang kawan telah menghadiri satu sessi temuduga untuk memohon biasiswa untuk menyambung pelajaran. Bila ditanya, apa itu fermentation dalam istilah Bahasa Melayu. Terdiam seketika memikirkan jawapan. Jawapan: fermentation adalah penapaian.


Aku bangga menjadi graduan UKM, walaupun kadangkala ada yang memperlekehkan sebab semua belajar dan tulis tesis dalam Bahasa Melayu. Tapi sedarkah kita, yang sesungguhnya kita hilang istilah Bahasa Melayu yang telah diperjuangkan tokoh terdahulu. Pada aku, Bahasa Melayu perlu dikuasai dahulu dan menjadi bahasa utama. Sedangkan Bahasa Inggeris dan sebagainya mesti juga dikuasai. Jangan bahasa sendiri tidak fasih, mengagungkan bahasa lain. Susunan struktur ayat Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris juga berterabur. Sos cili jadi cili sos. Iklan-iklan di media juga tidak peka terhadap susunan bahasa. Justeru.... tidak ada dalam kamus Justeru itu.... Bukan apa, dari pemerhatian aku, bila semua dalam Bahasa Inggeris, mereka tidak fasih lagi untuk menerangkan sesuatu dalam Bahasa Melayu. Sedangkan, di pelusuk-pelusuk kampung istilah Bahasa Melayu tidak semua yang difahami. |Pernah satu hari, seorang jiran kampung aku tanya, apa makna realiti, yang secara kebetulan kami sama-sama menonton berita di media elektronik. Apatah lagi istilah seperti amatur, fenomena, profesion yang sebagainya... seorang kanak-kanak pernah juga bertanya kepada ibunya... apa itu menggapai langit???


No comments: