Monday, June 8, 2009

Jengka! Oh, Jengka!




Sabtu lepas, 6 Jun, aku sekeluarga ke Jengka, Pahang atas urusan pertunangan adik ipar aku. Kami bertolak dari rumah lebih kurang 8.30 pg. Sebelum bertolak, kami bersarapan dulu. Suami aku sempat service kereta dia dulu.

Sampai di Tol Gombak, jalan agak sesak. Trafik perlahan. Syukur tidak sesak sampai tidak boleh bergerak. Cuma jalan sesekali perlahan. Bila tiba di Tol Karak, jam menunjukkan lebih kurang pukul 11 lebih. Akhirnya kami keluar ke Pusat Bandar Jengka dalam pukul 12 tghari.



Qaisarah yang sentiasa tidur dalam kereta.
Aktif bila sampai rumah bakal pengantin.

Nak dijadikan cerita, kami berhenti sebentar di Shell, Jengka 19. Kami ingat boleh sampai awal, sbb keluarga dari JB sedang dalam perjalanan, belum sampai ke Jengka 6, tempat bakal tunang adik ipar. Kami tidak tergerak hati untuk bertanya orang di sekeliling. Kami meneruskan perjalanan, sehingga ke simpang arah Jerantut...isk dah jauh... tanya orang mana Jengka 6, dan kami berpatah balik. Masuk ke simpang kiri, Jengka 1 dan 10 yang kami jumpa, berpusing dan patah balik, tanya orang di Petronas. Nampak tanda ke Jengka 2,3,4,5,6 dan 7...masuk ke kiri....
Bila masuk simpang, habis Jengka 5, kami tak nampak arah ke Jengka 6. Dah ke simpang Maran dan Kuantan. Tanya orang, patah balik dalam 20km baru ada tanda Jengka 6. Akhirnya semua Jengka kami dah jelajah. Jengka 6 baru muncul. Hampir 2 jam, cari arah Jengka 6.

Bila bercerita dengan kawan yang pernah kerja di jengka dulu, dia kata... ko memang dah jelajah satu segitiga Jengka. Bunyi macam segitiga bermuda. Tragis... Dia pun pernah terkena. Kata dia, papan tanda ke Jengka 6, memang terlindung-lindung. Nasib baik Qaisarah baik. Tidur je sepanjang jalan.



2 comments:

hzt said...

perjalanan yg pening skl.. abes tuh akak sekeluarga pi mn ekk? trus senyap..

fareesha79 said...

akak, g masjid solat zuhur jap, then g kuantan. ingat nak jumpa korang semua. nak mkn2 kek jugak...sampai kuantan, cari ke teluk cempedak pusing2 gak...last2 solat maghrib kat masjid kuantan, cari hotel, semua penuh, 9.30 mlm balik terus. smpi pukul 1.30pg