Wednesday, June 3, 2009

Episod Bekam

Sabtu lepas, aku dgn suami pergi ke Pusat Rawatan Islam untuk berbekam. Sebenarnya, selepas urutan 3 hari berturut yang lepas, aku rasa lebih bertenaga. Sakit menyucuk dalam badan rasa kurang. Tapi, kadang-kadang aku rasa tidak selesa di dada dan belakang badan.Rasa tekak berlendir, angin menyucuk-nyucuk masih terasa. Kakak mengurut aku kata, angin dalam badan aku memang banyak. Boleh dikurangkan dengan makan jamu atau halia atau benda-benda panas. Ais memang dah 3-4 bulan aku tinggal. Kalau minum ais, ya Rabbi... terasa lagi menyucuk-nyucuk. Badan sengal-sengal.

Pengalaman kali pertama berbekam, memang mendebarkan. Al-Maklum bila aku tengok kat website, keluar darah berketul-ketul. Sakit ke masa cucuk jarum??? Kebetulan pada hari Jumaat sebelum aku pergi berbekam, aku ada terjumpa dengan seorang senior yang sama-sama buat PhD di UPM. Dalam kami berbual-bual, tiba-tiba aku kata badan tak selesa sebab tak pulih betul masa bersalin. Tiba-tiba, dia terus mencadangkan aku, pergi berbekam. Dia telah menghabiskan duit RM300 untuk bekam seluruh badan. Memang ringan dia rasa. Rasa macam dilahirkan semula. Kami yang mendengar tergelak-gelak. Betul ke??? Tapi sesuci bayi ke??? Tapi, tukang bekam dia menggunakan pisau kecil untuk menoreh kulit.... bunyi macam ngeri kan???

Selepas aku berbekam dengan suami, memang aku terasa badan bertenaga. Badan aku banyak lendir dan angin. Darah kotor agak kurang. Rambut aku telah dibotakkan sedikit, dan darah di kepala disedut. Sampai 3 kali, kak Sakinah (tukang bekam) tu pam kat kepala aku. Dia kata, kat kepala la punca angin aku. Tengkuk aku rasa ringan lepas tu.... Sesiapa yang nak berbekam sila lawati ....urutan dan bekam Bekam kat sini memang murah RM50 dapat 20 point.


No comments: