Tuesday, December 2, 2008

Lambaian Kaabah


Petang semalam, ibubapa ku berangkat ke mekah untuk menunaikan haji. Ini merupakan kali ketiga bagi ayah dan kali kedua mak ke tanah suci menunaikan ibadah haji. Bagi ayah, pengalaman kali ketiga mungkin membuatkan hatinya lebih teruja. Kali pertama ke tanah suci ketika ayah sedang belajar di negara orang. Kali ini ibubapa ku pergi ke sana berdua saja. Sebelum ini, mereka pergi berempat mengiringi ibu masing-masing.

Selepas asar, kami bertolak ke kompleks tabung haji di Kelana Jaya. Hati sayu terasa ketika ayah membaca doa untuk selamat pergi dan selamat kembali. Apa yang membuat hati bertambah sayu, ketika ayah dan emak sudah bersiap-siap memakai pakaian ihram. Siap mandi sunat ihram sekali sebelum berangkat ke tanah suci. Sebelum ini, aku pernah menghantar mereka, atuk dan juga nenek. Tapi aku dapat rasakan perasaan yang berbeza. Ini kerana, penerbangan mereka berdua merupakan penerbangan terakhir jemaah haji ke Mekah pada musim ini. Ahli jemaah semua terus masuk ke Jeddah.

Selepas maghrib, kami tiba di kompleks Kelana Jaya setelah singgah solat maghrib di Masjid Puchong. Kami makan dan berbual-bual sehingga waktu pendaftaran jemaah bermula. Kaunter pendaftaran dibuka 9.30 mlm. Semua jemaah haji telah bersiap dengan pakaian ihram. Terasa terpanggil di hati ini ingin menyambut lambaian kaabah. Bila tabung haji membuka video jemaah di hadapan kaabah, terasa kebesaran Ilahi....dengan suara jemaah bertakbir dan bertahmid... Lambaikkallah humma labbaik....labbaikka la syarikalakalabbaik..... Lebih kurang 10mlm, ibubapa masuk mendaftar ke dalam. Mudah2an mereka mendoakan yang terbaik untuk anak-anak yang berada di sini dan mendapat haji yang mabrur.... ameen.




No comments: