Friday, October 24, 2008

Detik mencemaskan

Semalam, lebih kurang 5.15 ptg, aku bersiap-siap untuk pulang ke rumah dari makmal. Tiba-tiba aku terdengar seperti bunyi autoclave mengeluarkan asap. Lantas aku pun bertanya kepada rakan di makmal aku.

Aku: Engkau tengah guna autoclve ke?
Mr Y: A'ah. Baru pasang.
Aku: Apasal bunyi macam autoclave bocor je. macam dulu. Rosak lagi ke?

Lantas Mr Y pun pergi ke arah autoclave dan memeriksa keadaannya. Alamak, getah dia terkeluar lah. Tiba-tiba........

kedengaran dan kelihatan bunyi asap dilepaskan. Aku yang ketika itu berada dihadapan di meja aku, terus terpaku. Dalam hati, "apasal Mr Y ni tak pergi jauh dari autoclave ni? Aku terus membayangkan sekiranya tekanan dalam autoclave tu menurun dengan mendadak, pasti akan autoclave akan terbuka dan barang di dalam akn melambung ke syiling.

Aku: Ko dah tutup suis?
Mr Y: Dah.
Aku: Apasal jd macam tu? Tekanan dah turun belum?
Mr Y: Semua dah.

Aku terus ke melihat jarum suhu dan tekanan pada autoclave. Tekanan sudah menurun ke sifar. Suhu masih 98oC. Bila Mr Y buka autoclave tu, kami melihat getah yang baru diperbaiki, tersasar dari landasan. Syukur tiada apa yang tidak diingini berlaku. Kelihatan seluruh badan Mr Y menggeletar.


No comments: