Sunday, October 5, 2008

1 Syawal 1429=1 Oktober 2008



Tahun ini, di pagi syawal aku berhari raya di rumah mentua. Entah pada aku sama saja 1 syawal berada di rumah mana2, samada di rumah mentua atau ayahbonda sendiri. Yang penting syawal tetap disambut dengan sederhana. Lagipun, suasananya hampir sama sahaja. Makanan pun begitu juga. Mentua aku orang berdagang begitu juga dengan ayahbonda sendiri. Berdagang ke negeri orang mencari rezeki. Tahun ini dengan kelahiran puteri sulung kesayangan "Nur Qaisarah" membuatkan syawal begitu bermakna.

Dalam pukul 4ptg, 1 syawal...aku sekeluarga meluangkan masa mengambil gambar studio. Masa ni dekat gambar, Qaisarah tengah nangis kepanasan.

Malam 2 syawal, kami ke rumah buyut (istilah Jawa bagi moyang) Qaisarah, merangkap atuk nenek aku.

Yang aku tak tahan nak gelak bila bawa balik Qaisarah ke rumah buyut:

1) Belum aku turun kereta, berderet2 sepupu sepapat aku mengintai kat cermin kereta sebab nak sambut Qaisarah. Padahal sepupu2 aku ada yang dah tgk sebelum tu. Umur semua dalam lingkungan 4-7 thn.
2) Masa aku nak tidurkan Qaisarah, pasang kipas kecik, semua sepupu yang kecik2 ni berkerumun kat keliling Qaisarah. Macam ada tontonan filem.
3) Masa aku letak je Qaisarah kat bouncer, ada je sepupu kecik2 ni nak tolong buaikan. Part ni aku seronok je... relaks je aku.
4) Atuk aku kata, tak dengar suara langsung. Masa tengahari mandikan dgn air sejuk baru menjerit. Masa tu baru buyut Qaisarah kata..."Baru dengar suara nangis". Qaisarah ni mmg jarang nangis. Masa ngantuk dan nak susu je. Itu pun kejap je. Semoga bila besar tak banyak nangis.

Tahun ini pun aku tak banyak ambil gambar raya. Ini kerana:

1) Bateri kamera aku sudah tidak dapat menampung cas2 elektrik. Baru guna beberapa jam...bateri dah exhausted. Kena beli bateri yang baru lepas ni.
2) Beraya mmg tak jalan mana pun, banyak duduk rumah.
3) Mood untuk memegang kamera tiada. Mungkin sebab malas hendak bawa ke sana sini kamera tu. Simpan dalam beg rasa lebih selamat.


1 comment:

Anonymous said...

huda..slmt hari raya..maaf klu ada salah silap aku slm kite berkawan ni..peluk cium utk qaisarah

farah