Wednesday, September 3, 2008

Dunia Blog and Diari

Dalam aku membaca blog-blog di laman sesawang (istilah melayu bagi website), tiba-tiba aku berfikir..... Mengapa aku menulis blog? Sejak bila aku terfikir untuk menulis dan mempunyai blog sendiri ini?

Mulanya aku hanya berminat membaca beberapa blog rakan2 dan juga blog2 menarik di laman sesawang. Selepas itu baru aku sedari, alangkah baiknya jika aku mempunyai blog sendiri. Menulis mengenai kehidupan diri, berkongsi maklumat dan pengalaman yang diperolehi serta memenuhkan masa lapang yang ingin diisi.

Dalam aku berfikir, baru aku sedar yang sebenarnya aku mula menulis blog sendiri semenjak aku mempunyai talian internet di rumah. Dari situ, aku memang kerap melayari internet.

Setiap tahun aku memang mepunyai diari untuk diisi. Semenjak pada tahun 1992 lagi ketika aku berada di tingkatan satu. Pada masa itu, mak aku memberikan sebuah diari (yang lebih kepada planner) yang diperolehi secara percuma dari sebuah syarikat penjualan buku. Kemudian dari tahun ke tahun aku memang mempunyai diari. Pada masa di sekolah menengah, diari aku lebih kepada Diari Pelajar yang di dalamnya mempunyai doa-doa harian, dan kata-kata hikmah. Nota yang sering aku catatkan lebih kepada kerja-kerja sekolah yang perlu disiapkan, tarikh-tarikh penting untuk balik ke kampung serta hari lahir keluarga dan kawan2 rapat. Beberapa alamat dan nombor telefon rumah kawan-kawan juga ada dicatatkan.

Tahun 1998, aku mula melangkah ke alam universiti. Di alam universiti, aku lebih suka membeli planner dan buku catatan kecil yang mempunyai logo universiti. Di samping itu, aku juga ada mengumpulkan beberapa buah diari muslimah yang di dalamnya mempunyai maklumat tentang hal-hal muslimah dan doa-doa harian. Seingat aku, di dalam planner tercatat masa-masa kuliah dan peristiwa2 penting di universiti. Di dalam diari harian aku, kdgkala aku menulis luahan rasa dan kehidupan harian. Diari 2002 memang penuh. Tarikh2 penting hari kelahiran kawan2 dan keluarga juga tidak lupa dicatatkan.

Zaman berlalu, teknologi semakin maju.
Dua tiga tahun kebelakangan ini, aku lebih selesa dengan planner yang hanya mencatatkan mesyuarat2 penting, seminar2 penting, tarikh2 perkahwinan kawan2 yang perlu dihadiri serta cuti2 penting. Pada aku melihat cuti itu penting bagi merancang sesuatu agenda.

Kini, dunia blog pada aku bakal menceritakan pengalaman dan kehidupan yang dilalui dan untuk dikongsi bersama. Diari dulu lebih kepada luahan kehidupan untuk diri sendiri dan menjadi rahsia peribadi. Teringat aku pada sebuah diari berkunci yang pernah dihadiahi oleh teman sebilik semasa acara tukar-menukar hadiah pada akhir tahun 1995. (Siap ada kunci lagi tu...konon tak bagi orang baca)

2 comments:

Anonymous said...

aah..aku pun masa sklh2 dl da start main2 dairi ni..tul la ckp ko..dl dairy kita smpn sndr2 jer..tak de org lain blh baca..skrg ni dairy kite satu dunia leh baca..menarik sbb leh share kisah2 hidup n ilmu yg ada..

farah :)

fareesha79 said...

Itu yg menarik tu. Boleh share pengalaman dan kehidupan. Time ko buat implan tu, aku syok baca cerita itu...