Tuesday, November 6, 2007

Kisah Lucu

Akibat kurang perihatin tentang bulan Hijrah......

Dua sahabat, sedang menunggang motor menuju ke rumah rakannya.
KA : Ko tahu tak Doa Awal dan Akhir tahun?
RAS : Tahu. Kenapa?
KA : Hari ni kita kena bacalah. Selalu orang baca bila doa ni?
RAS : Sebelum maghrib dan lepas maghrib.
KA :Ko hafal tak doa tu?
RAS : Aku mana hafal, kena cari kat rumah la balik nanti.
KA : Kita kena cari jugaklah, sbb ptg ni kita kena baca.
RAS : Kita kena balik cepatla macam tu.

Setibanya ke rumah rakan.
KA : assalamualaikum, kawan2 ptg ni kita semua kena baca doa awal dan akhir tahun.
Suasana diam seketika, tiba2....

KKA : Mu giler ke ape? Esok aku ada "open house" kat rumah member aku (slang kelantan).
KA : Betul aku tgk TV semalam.
KKA : TV apa ko tgk? Syawal pun belum habis.
KA : Aku semalam tgk FORUM PERDANA kat Tv1, Dia kata esok tuan puan jgn lupa baca doa awal tahun dan akhir tahun.
KKA : Wei, FORUM PERDANA tu kan rakaman, mu ni tgk rakaman yg bila? Merepekla.
KA : Ye tak ye jugaknya. Aku silapla.
KKA : Syawal pun tak habis lagi.
RAS : Patutlah aku rasa mcm baru je baca Doa tu kat masjid.

Ketawa semua orang yg ada di rumah itu, mendengar segala cerita dan announment yg telah dibuat oleh KA.

Moral:
Kita sbg umat Islam kdgkala lupa tentang bulan2 hijriah yg sentiasa dilalui. Hanya Ramadan dan Syawal je yg sering dlm ingatan kita.

Cerita ini adalah cerita benar yg diadaptasi daripada cerita seorg kawan yg baru mengalami peristiwa ini. Mudah2an bulan hijriah sentiasa dlm ingatan kita.

No comments: