Saturday, October 27, 2007

Cerita duit raya

Minggu lepas, saya sempat berbual dgn adik bongsu saya.

"Berapa dapat duit raya?" saya bertanya.
"Adalah dalam RM280." Adik menjawab.

Terfikir sebentar difikiran saya. Banyak juga budak sekarang dapat duit raya. Dan saya bertanya lagi. "Majoriti bagi berapa?" Adik saya menjawab "Ramai yang bagi RM5." Banyak tu dalam hati saya. Saya teringat sewaktu saya berumur dalam lingkungan adik saya. Duit raya saya tidak sampai mencecah RM100 pun. Saya terfikir, bahawa ramai orang sebenarnya berkemampuan untuk memberi sebanyak itu. Paling minimum duit raya diberi RM1. Dahulu, kalau tak silap saya, RM0.20 sudah cukup. Keperluan sekarang juga semakin meningkat, dengan pemberian yang diberi.

Apa yang penting di sini, niat di hati mestilah ikhlas memberi. Yang menerima perlu mengsyukuri dengan nikmat yang diberi dan seharusnya mendoakan agar pemberi dimurahkan rezeki dalam limpahan berkat Ilahi. Dan yang paling penting, si penerima membelanjakan pemberian yang diberi dengan bijak sekali. Si pemberi memberi dengan niat sedekah dan seikhlas hati. Hari raya, bukan untuk mengutip duit. Niat bersedekah, menziarah dan bermaafan sesama insan adalah lebih utama.

Mengimbas cerita dari TV "Jutawan Fakir". Bersedekah dengan RM2, diberi rezeki RM2 juta. Walaupun itu hanya cerita sekadar hiburan, kadang2 kita harus berfikir positif setiap perkara yang berlaku. Teringat saya sejenak hadith yang pernah saya belajar di sekolah dulu "Al-Yadu 'Ulya khairum minal Yadus Sulfa" Maknanya "Tangan yang memberi lebih baik daripada yang menerima." Mudah-mudah2an apa yang kita lakukan seharian akan diberkati Ilahi. AMEEN

No comments: