Thursday, November 25, 2010

Dewan peperiksaan

Seawal pagi jam 8.30 pg, aku melangkah masuk ke dewan peperiksaan. Bukan aku yang menduduki peperiksaan, tetapi aku dilantik untuk menjadi pengawas peperiksaan bagi slot hari ini.

Peperiksaan baru bermula 10 minit, tiba-tiba... ada seorang pelajar mengangkat tangan. Pembantu pengawas peperiksaan datang membantu. Selang beberapa saat, pembantu pengawas peperiksaan tersebut datang kepadaku mengatakan yang pelajar berkenaan terlupa untuk membawa kalkulator. Aku memberitahu kepadanya, sekiranya kalkulator pelajar tersebut berada di luar, sila benarkan dia ambil.

Ya Rabbi...rupanya memang terlupa bawa langsung. Agaknya malam tadi dia ulangkaji bersungguh-sungguh, sampai terlupa bawa masuk kalkulator dalam beg. Apa nak buat, sejam selepas aku aku terpaksa bagi dia meminjamkan kalkulator dari kawan di belakang dia. Pelajar-pelajar aliran sains, kalkutor itu wajib ya untuk dibawa masuk ke dalam dewan peperiksaan. Macam-macam perangai lah.

Kaki aku terasa lenguh, sebab 3 jam tu berjalan keliling dewan.

No comments: